Monday, October 03, 2005

Seme iz kog je nikao Beograd


Malo ljudi zna za Kosancicev Venac u Beogradu. Da stvar bude gora, malo i Beogradjana zna za tu ulicu....da nekoga na ulici upitas gde je Kosancicev venac, sleci ce ramenima ne znajuci gde da te uputi. Iako su ga svi videli, a da toga nisu ni svesni. Ja sam jedan od tih. Jednom, setajuci gradom, prodjem kroz to malo sokace, jos uvek poplocano turskom kaldrmom i dozivim deja vi. Zapitao sam se, kad sam ja prolazio tom ulicom i naleteo na coveka na starom svapskom triciklu...koji je nesto opsovao...tipa.."jebo te onaj ko ti dade volan"...korak po korak...zakljucim da sam u filmu...Samo fali Pantelija i drustvo. Vidim kucu Topalovica, koju je pregazilo vreme, ispred onog lepog novog krematorijuma, naraslo veliko drvo, tresnja koja svojim krosnjama prekriva celu kucu i tek ako se malo vise zadubis u kucu...iz tog ugla...moci ces shvatiti o cemu se radi. Preko puta....ogradjeno nekom losom ogradom...kojoj fali samo mali pritisak rukom da se srusi, nalaze se rusevine Kraljevske Srpske Biblioteke, inace, prve zgrade bombardovane 6. aprila 1941.godine od strane nemaca. Nekih 80ih godina proslog veka, pokusali su da kopanjem pronadju mozda nesto od rukopisa zatvorenih u metalnim kovcezima...a da nisu izgoreli...posto je zgrada bukvalno obrisana sa lica zemlje. Kopajuci i kopajuci..naletese na nesto cemu se uopste nisu nadali. Monumentalna rimska gradjevina iz I veka pre Hrista.Pod prekriven predivnim mozaicima...dakle...otisli su mnogo dalje nego sto su se i nadali. Ta mala ulicica je...kao sto rekoh, seme iz koga je nikao Beograd. Malo sam cackao po istoriji Beograda i pronasao to...da se na Kosancicevom vencu nalazi sedam slojeva Beograda...od keltskog Singida...rimskog Singidunuma...do danasnjeg Beograda...preko vizantinaca...ugara...turaka...srba...svih i svakavih. Te neispricane price leze samo nekoliko metara ispod vas...kada prosetate tom ulicom..Neispricane, a vape da vam kazu svoju pricu, radosnu ili bolnu svejedno je. Ima mnogo toga da se cuje, da se saslusa.
Pogledajte Beograd danas. Ko bi rekao od nas...da je iz te male...davno zaboravljene ulice koju je pregazilo vreme...iznikao toliki Beograd...pun svih i svakakvih..odavde i odande...koje nije briga za Kosancicev venac.

No comments: